Di mana Nilai-Nilai Murni Orang Malaysia

October 30, 2011


selamat pagi... wahhhhhhhhhhhhhhh jam di pc ekin sudah pukul 4.38pagi... ideal nak menulis pasal ni apabila ekin terlihat satu pic dari rakan di facebook ada post pasal penyokong dari n9 tercedera. 




ya allah kenapa kerana kalah perlawanan bola sepak ni... sifat nilai-nilai murni seorang rakyat hilang.... di mana nila-nilai murni kita sebagai rakyat malaysia... jangan la di sebabkan kalah dalam satu perlawanan kita nak bermusuh-musuhan sesama sendiri, pergaduhan yang boleh ancam nyawa semua pihak yang berada waktu itu..  kita seharus memberi contoh kepada orang-orang di luar sana.. kita seharusnya tunjuk negara kita amai damai jangan ada pengaduhan macam ni... kita seharusnya tunjuk sifat cintakan  negara dan majukan sukan untuk negara... semua pemain bola sepak dan penyokong-penyokong adalah rakyat malaysia.. so kita seharusnya tunjukkan semangat perpanduan sesama insan..  


ok la di bawah ni ekin ada ulas2 sikit pasal nilai-nlia murni: 


 apa itu nilai - nilai murni... ekin akan ulas sikit ya pasal  nilai- nilai murni yang seharusnya kita pupuk ada lah seperti berikut :


1. Pepanduan/Bersatu padu : Bersefahaman dan berkerjasama di peringkat keluarga,     masyarakat, negara dan antarabangsa


2. Kesyukuran/ bersyukur : Patuh dan menerima nasib atau takdir. 


3. Cintakan Negara: Berbangga dan taat setia serta berusaha untuk memajukan negara. 


4. Tolenrasi : Bertolak ansur serta dapat mengelakkan  berlakunya perselisihan. 


5. Saling Bermaafan : Sanggup meminta maaf dan memaafkan. 


hanya lima jer ekin ulas.... banyak lagi nilai-nilai murni yang seharus nya kita pupuk....  semua mesti taw nilai-nilai murni kan.. kalau tak taw... insyaAllah ekin akan ulas lagi nanti.. he3... mata dah ngantuk nak tulis panjang2 la.. 






You Might Also Like

2 ulasan

  1. HUH?!
    ade yang cedera ker?
    Baru tahu...
    alahai rakyat Malaysia... :(

    ReplyDelete
  2. @Razil Tahir

    selalunnya kalau dah bergaduh msti ada yang tercedera la.. hu3

    ReplyDelete

Terima Kasih Meninggalkan Komen Dekat Blog Cik Ash..

InsyaAllah Nanti Cik Ash Balas Kunjung Balas Bila Ada Masa Terluang


LIKE US ON FACEBOOK

>

PURPLE AWESOME JULY 2017