Apa Itu Kencing Tikus

August 24, 2015

Kencing Tikus 

Hai selamat pagi semua..dah bersarapan ke.. semoga dipermudahkan urusan untuk hari ini...



Penyakit “kencing tikus” atau nama  sebenarnya adalah penyakit Leptospirosis adalah suatu penyakit infeksi akut yang disebabkan suatu jasad renik tertentu yang dinamakan Leptospira. Leptospirosis dapat
menyerang manusia atau haiwan dan digolongkan sebagai penyakit zoonosis, ertinya menular dari haiwan
ke manusia, dan penularan ini sering terjadi secara  kebetulan.
Penyakit Leptospirosis ini masih menjadi permasalahan kesihatan masyarakat terutama di negara tropis dan subtropis di negara berkembang. Hal ini akibat antara lain curahan hujan yang tinggi, kesihatan lingkungan yang kurang baik, terutama berkait dengan masalah sampah. Peratus penyakit leptospirosis di Indonesia cukup tinggi dan angka kematian kerana penyakit ini cukup besar. Indonesia menepati peringkat ketiga di dunia.

Kuman Penyebab 
Penyebab penyakit Leptospirosis adalah spesies Leptospira Interrogans yang mampu menyebabkan
penyakit (patogen) pada manusia. Ada pula spesies lain yang tidak patogen, iaitu Leptospira Biflexa. Leptospiraberbentuk spiral dengan ukuran 0,1 mm x 6 - 20 mm, selalu bergerak, dapat hidup di air tawar selama kurang lebih 1 bulan biasanya cepat mati di air masin. Setiap spesies leptospira
terbahagi menjadi puluhan serogrup dan terbahagi lagi menjadi puluhan, bahkan ratusan serovar.
Saat ini, Leptospira interrogans yang bersifat patogen telah dikenal lebih dari 200 serovar. Jasad renik ini biasanya hidup di dalam ginjal haiwan pejamu (inang) dan dikeluarkan melalui air kencing (urin) saat berkemih. Haiwan pejamu tersebut antara lain tikus, babi, kambing, domba, kuda, anjing, kucing, kelelawar, tupai dan landak. Tikus sering menjadi pejamu bagi pelbagai serovar leptospira

You Might Also Like

24 ulasan

  1. lagi info tentang kencing tikus di SIHAT SELALU - Kencing Tikus (Leptospirosis)

    ReplyDelete
  2. sekarang ni masih takut2 lg nak main air.. kat memana pon risau kencing tikus..

    ReplyDelete
  3. Assalam ekin,
    nice sharing
    bahaya penyakit ni
    kan3

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam kak.sha.. yup memang bahaya boleh mati mengejut

      Delete
  4. bahaya ni ..boleh bawa maut kan Ekin

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. tikus kencing xpernah nampak.. klau.tikus duk ciku chak.kucing ekin pernah tengok

      Delete
    2. Pe beza tikus dengan hamster? he he he...

      Delete
  6. Assalamualaikum cik ash. Terima kasih atas info berguna! Kerap dengar tentang kencing tikus beberapa tahun kebelakangan ini. Semoga kita semua ambil langkah berjaga-jaga dan dilindungi daripada sebarang bencana. Amin.

    Jom ber-Shaklee, klik VitaminSuci

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumusalam sama2 nanti kita singgah blog awk

      Delete
  7. Tikus yang kencing... Kite yg mati... He He He...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manusia gak penyebab semua tu... Tempat mandi manda ada tinggal sampah

      Delete
  8. seriau bila dgr psl kencing tikus nii....bahaya ni kan huhuh

    ReplyDelete
  9. skrang ada lagi ni kes ni.. mintak dijauhkan lah.. take care semua..

    ReplyDelete
  10. hu hu tikus amat menggelikan!
    tq for sharing the info, ekin :)

    ReplyDelete





Terima Kasih Meninggalkan Komen Dekat Blog Cik Ash..

InsyaAllah Nanti Cik Ash Balas Kunjung Balas Bila Ada Masa Terluang


LIKE US ON FACEBOOK

>

PURPLE AWESOME OKT 2017