7 JENIS PERSAHABATAN HANYA 1 SAMPAI AKHIRAT

August 21, 2015

💝7 JENIS PERSAHABATAN HANYA 1
SAMPAI AKHIRAT :


Gambar google

1. TA'ARUFFAN
           BPersahabatan yang terjalin secara

kebetulan, seperti pernah bertemu di
stesyen kereta api, hotel, hospital,
pejabat pos, ATM, dan lainnya.

2. TAARIIKHAN
Persahabatan yang terjalin kerana
faktor sejarah, misalnya teman
sekampung, satu kelas, satu sekolah,
satu asrama, dan sebagainya.

3. AHAMMIYYATAN
Persahabatan yang terjalin karana
faktor kepentingan tertentu seperti
rakan bisnes, politik dan sebagainya.

4. FAARIHAN
Persahabatan yang terjalin kerana
faktor hobi, seperti teman futsal,
badminton, memancing, dan
sebagainya.

5. AMALAN
Persahabatan yang terjalin kerana
kerjaya, misalnya sama-sama guru,
doktor, arkitek dan sebagainya.

6. ADUWWAN
Sahabat tetapi musuh, depan kita
bukan main dia baik lagi tapi bila
belakang kita ... Allah! Pijak semut
pun tak mati! Talam dua muka.
Seperti firman Allah SWT : "Kalau
kamu mendapat kebaikan atau
kesenangan, ia menyakitkan hati
mereka, bila kamu ditimpa musibah,
mereka senang hati ..." (Surah Ali
Imran : 120)

Rasulullah SAW mengajarkan doa :
"Allahumma Ya Allah ...
selamatkanlah aku dari sahabat
yang bila melihat kebaikanku dia
bersembunyi tetapi bila dia melihat
keburukanku dia sebarkan."

7. HUBBAN LI IMAANAN
Sebuah ikatan persahabatan yang
lahir batin, tulus saling cinta dan
sayang kerana ALLAH Azza wa jalla,
saling menolong, menasihati,
menutupi aib sahabatnya, memberi
hadiah, bahkan diam-diam
dipenghujung malam, ia doakan
sahabatnya. Boleh jadi ia tidak
bertemu tetapi ia cinta sahabatnya
kerana Allah Ta'ala.

Dari 7 macam persahabatan di atas,
1 hingga 6 akan LENYAP di Akhirat.
Yang tinggal hanya 1 ikatan
persahabatan iaitu persahabatan
yang ke-7. Persahabatan yang
terjalin kerana Allah Taala seperti
firman Allah SWT : "Pada hari itu
(Kiamat) sahabat - sahabat karib
akan menjadi musuh bagi yang lain
kecuali persahabatan kerana
ketaqwaan" (Surah Az-Zukhruf :67)

Semoga dieratkan persahabatan kita
kerana Allah. Aamiin...!!!💝


You Might Also Like

13 ulasan

  1. Kebanyakkan sahabat Fidah byk yg no 6..depan bukan main..belakang Allah saja yg tahu...Harap Fida akan bertemu dengan Sahabat no 7 tu...Amin..

    ReplyDelete
  2. yes. keikhlasan krn Allah membawa ke syurga :)
    yg golongan aduwwan tu yg paling ditakuti...

    ReplyDelete
  3. banyak jenis rupanya.. kdg yg jumpa scara ttiba ni yg lebih rapat kan..:)

    ReplyDelete
  4. Assalam ekin,
    waaaaaaaaaa
    baguih niiiii
    thanx for sharing naaaaaa ekin

    ReplyDelete
  5. Moga kita jumpa banyak persahabatan no. 7 :)

    ReplyDelete
  6. susah nk cari sahabat seperti no 7

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang No 7 tu tah bila laa nak dapat....

      Delete
    2. JM sendiri x mampu nk jadi seperti no 7 tu

      Delete
  7. Jangan cari sahabat macam duit Syiling.. Depan lain belakang lain...

    ReplyDelete
  8. kalo kita jadi sahabat yang baik.. insyallah Allah akan hadirkan yg baik juga..
    anggapla yang kureng2 tu sebagai ujian.. hidup x semua indah kan..

    ReplyDelete
  9. Hurm..sukar mencari yang no 7 tuh.. yang banyak no 6..huhuhu..

    ReplyDelete
  10. Cik Mimie ramai sahabat no.1 je.. Taariikhan..

    No.7, satu dalam seribu :)

    ReplyDelete

Terima Kasih Meninggalkan Komen Dekat Blog Cik Ash..

InsyaAllah Nanti Cik Ash Balas Kunjung Balas Bila Ada Masa Terluang


LIKE US ON FACEBOOK

>

PURPLE AWESOME Ogos 2017