Throwback Cerita Thai Leurd Katiyya

October 26, 2015

Throwback Cerita Thai Leurd Katiyya


Assalamulaikum
Hai korang... seperti biasa entri autopost ni.. hihihi naik jemu orang asyik yang sama nak bagitaw ni.. tengok tak gambar kat atas kenal tak hero dan heroin cerita thailand Luerd Kattiya a.k.a The Princces yang popular sekitar tahun 2003 ekin baru lepas habis SPM hihihi... 

Mesti korang nak taw pasal apa ekin nak throwback cerita thailand ni hihihi.. sejak dapat kak ipar orang thailand ni suka nak belajar bahasa dia hahaha.. tak la saja jah.. dan lagi satu sekali tengok muka kak ipar macam herion muka dia.. tu throwback kembali cerita ini..  ok jom baca throwback cerita thai ni kat bawah
                     

Drama Luerd Kattiya merupakan drama kedua yang mengandingkan dua pelakon Jessadaporn dan Phiyada Akkraseranee (betul ke ekin eja ni xtaw la harap maaf kalau salah) maklum la ekin ni tak mahir lagi bahasa thailand ni..  Walaupun baru dua drama yang mereka bergandingan bersama, kalau dilihat pasangan ini benar-benar kelihatan sangat serasi bersama kan.. macam kita tengok pelakon hindustan Shah Rukh Khan dan Kajol tu mereka serasi kan di bolloywood
Tapi sayang drama ini merupakan gandingan terakhir  dan lepas tu tak ada dah kan cerita thailand ditayangkan di tv kan. 

Jom baca sinopsis drams thai ni kat bawah 

Sinopsis :
Drama ini dibuka dengan adegan perang antara Khemarat dan Yasothorn, yang dimenangkan dengan mutlak oleh Yasothorn. Sementara itu di istana Yasothorn, lahirlah seorang putri yang kemudian berdasarkan tanggal lahirnya diberi nama Tipayaratdara Kumaree yang memiliki arti “a lady who is the jewel of heavenly star”. Dara juga sudah diramalkan bakal menjadi penerus takhta Yasothorn. Mendengar itu, istri dari saudara Raja yang memang punya hati yang kurang baik langsung bertindak dengan memberi racun pada minuman Raja yang mengakibatkan Raja wafat seketika. Sehingga takhta diambil alih oleh adiknya, dan secara otomatis menjadikan Dara yang seharusnya adalah Putri Mahkota pertama, hanya sebagai pewaris takhta ketiga setelah Putra Mahkota Sittiprawat, dan Putri Khekhai-Jaras (anak yang membunuh ayah Dara). Gelar itu akan resmi disematkan padanya setelah dia berumur 20 tahun.

Ibu Dara sangat yakin dengan ramalan itu, sehingga dia sangat keras saat mendidik Dara. Berkat didikan keras ibunya itu, Dara tumbuh menjadi gadis yang pintar dan berwawasan luas. Meski begitu, Dara sama sekali tidak punya obsesi untuk memiliki kekuasaan apapun. Sehingga, dia sering merasa bosan karena harus terus mengikuti semua hal yang ibunya inginkan.

Suatu ketika, Dara yang penuh rasa penasaran memutuskan untuk pergi ke pulau dibelakang istananya yang katanya terdapat banyak hantu dan binatang buas. Di situ dia bertemu dengan seorang pemuda tampan yang mengaku bernama Anothai. Sejak saat itu Dara menjalin persahabatan dengan Anothai, yang lama kelamaan menumbuhkan rasa cinta diantara keduanya, dan pulau itu menjadi tempat pertemuan rahasia mereka. Tentu saja Dara tidak mengatakan pada Anothai kalau dirinya adalah seorang putri kerajaan.

Anothai masuk akademi militer dan kemudian berteman dekat dengan sang Putra Mahkota yang kebetulan juga ikut sekolah ditahun yang sama dengannya.
3 tahun berlalu, Anothai lulus dari akademi militer dengan nilai terbaik sehingga tanpa perlu ikut tes lagi, dia langsung direkrut menjadi pengawal Putra Mahkota. Sementara itu, di tahun yang sama Dara juga genap berusia 20 tahun, yang mana berarti akan ada upacara resmi penyematan gelar Putri Mahkota Ketiga untuknya.

Sebagai pengawal Putra Mahkota, Anothai wajib hadir di acara apapun yang dihadiri oleh Putra Mahkota. Itu berarti Anothai juga akan menghadiri upacara penyematan gelar pada Dara. Dara berusaha untuk melarang Anothai datang, namun atas nama kewajiban, Anothai tidak bisa menuruti keinginan Dara. Betapa terkejutnya Anothai saat mengetahui kalau putri Tipayaratdara Kumaree yang selama ini selalu berusaha menghindar untuk bertemu dengannya itu, adalah Dara, wanita yang selama ini dicintainya. Dara berusaha menjelaskan, namun bagi Anothai suatu kebohongan tetaplah kebohongan. Selain itu dia merasa kalau dirinya yang hanyalah seorang pengawal kerajaan biasa sangat tidak pantas mencintai  seorang Putri Kerajaan. Sehingga dia mulai menghindari Dara, yang tentu saja membuat Dara merasa sangat sedih dan kecewa. Namun Dara tidak pernah berputus asa untuk terus meyakinkan Anothai akan cinta mereka, karena bagi Dara, status keluarga itu bukanlah hal yang penting.
Anothai akhirnya mulai bisa menerima keadaan, karena walau bagaimanapun dia tetap tidak bisa melupakan Dara, sehingga mereka mulai menjalin kembali hubungan mereka. Namun kali ini, perjalanan cinta mereka semakin tidak mudah, karena Pangeran Chaiyan, sang Putra Mahkota dari Kerajaan Khemarat juga ikut dalam persaingan memperebutkan Dara. Serta posisi Anothai sebagai Pengawal sekaligus sahabat Putra Mahkota yang juga secara terang-terangan mengakui mencintai Dara, membuat Anothai terjebak dilema antara cinta dan kewajiban.
Besarnya rasa cinta Anothai terhadap Dara membuatnya rela melakukan dan mengorbankan apapun demi sang putri, karena bagi Anothai cinta itu berarti menempatkan orang yang dicintai di tempat yang paling baik.
Baju Muslimah

You Might Also Like

16 ulasan

  1. sy sempat tgk cite ni ms episod last...waaaaaa rs nk nanges je sbb x ikut dr awal

    ReplyDelete
  2. tak pernah tgk pun...Fiad masa sekolah layan filipina je byk..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. fidah kak ekin filipina pun layan gak

      Delete
  3. Rajinnye ekin layan citer thailand ni... Ha ha ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihuhi SS hero hensem tu yg layan

      Delete
  4. Tak pernah tengok rasanya drama nie ^-^

    ReplyDelete
  5. Haah kan dulu banyak cite thai kat tv..sekarang banyak cite korea..huhu

    ReplyDelete
  6. Akak dulu2 rajin gak layan citer Thailand,..tapi yang ini tak ikut pulak :)

    ReplyDelete
  7. Mak CP rajin layan citer ni dulu..best kan

    ReplyDelete

Terima Kasih Meninggalkan Komen Dekat Blog Cik Ash..

InsyaAllah Nanti Cik Ash Balas Kunjung Balas Bila Ada Masa Terluang


LIKE US ON FACEBOOK

>

PURPLE AWESOME Ogos 2017