Pertama Kali Cuba Buat Karipap Inti Ayam

January 02, 2016

Pertama Kali Cuba Buat Karipap Inti Ayam

Hai korang.. ini ekin ada share buat karipap.. entri ni asyik tersimpan dalam draf  maaf la ya.. aritu ekin ada cuba buat karipap alhamdulilah hasil sedap sangat tapi tak seenak yang dijual di kedai tu tak ada la... tengok kelim karipap pun ekin buat tak menjadi sangat kan




Resepi Karipap Inti Ayam 

Bahan Untuk Buat Kulit Karipap
2 cawan tepung gandum 
3 Sudu makan mentega/majerin
Sedikit air 
Sedikit garam

Cara membuatnya 
Tepung gandum digaulkan dengan mentega abu roti-anginkan. Pastu masuk garam gaul rata dan air sedikit sedikit sambil uli jadi doh.

Inti Karipap :- 

3 biji ubi kentang -dipotong dadu
 Ikut banyak mana nak letak daging ayam-dipotong
3 sudu rempah kari daging-dibancuh dengan sedikit air. 
1 biji bawah besar -potong dadu
 3 biji bawang merah-tumbuk 
3 biji bawang putih - tumbuk 
sedikit Halia- tumbuk 
3 sudu makan gula ataupun secukup rasa
Garam secukup rasa
1 senduk minyak masak 

Cara membuatnya
1.Panaskan minyak, tumis bahan tumbuk hingga wangi. Masukkan rempah kari dan tumis hingga pecah minyak.

2. Masukkan isi daging ayam dan air. Tutup supaya daging cepat empuk. 

3. Lepas tu,masukkan kentang dah direbus tadi, masak hingga kentang enpuk dan inti kering. Jika belum empuk tambah air.

4. Sesuaikan rasa garam dan gulanya. Angkat dan biarkan inti sejuk.

Selamat Mencuba semua.. 


You Might Also Like

16 ulasan

  1. Fida selalu buat karipap inti ubi..sebab sedap..huhuhu

    ReplyDelete
  2. Wardah salu makan yang inti sardin kak.. itupun sedap yang ayam mesti lah lagi sedap.. hee ^_^

    ReplyDelete
  3. k.el tgh tingin nak wat kipap giant ni..tgu roh kipap mai rasuk dulu hehe

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. hihihi sedap la gak tak setanding kedai

      Delete
  5. ok jadi jugak Kak EKin.. kalo CT buat xde rupa kelim..
    picit2 ja janji tutup..

    ReplyDelete
  6. sedapnyaaa.. lama xmakan karipap. selunya buat kentang dgn daging je

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihihi... xde daging buat versi ayam la

      Delete
  7. sedapnya.. Lapar lak petang-petang nie..

    ReplyDelete

Terima Kasih Meninggalkan Komen Dekat Blog Cik Ash..

InsyaAllah Nanti Cik Ash Balas Kunjung Balas Bila Ada Masa Terluang


LIKE US ON FACEBOOK

>

PURPLE AWESOME Ogos 2017