Resipi Sambal Yang Popular

March 30, 2016

3 Resipi Sambal Yang Popular



Hai korang semua, apa khabar untuk hari ini..semoga korang semua sihat ya.. semoga dipermudahkan urusan anda... ok siapa kat sini peminat sambal meh baca apa yang ekin nak kongsi tentang sambal yang sangat popular di malaysia ni.. Ekin kalau ikut peminat tegar sambal, tapi terpaksa tahan tak leh makan sambal dah disebabkan ada gastrik ni... sambal yang sangat popular ekin taw ialah sambal belancan, sambal kicap, sambal hijau,sambal pecal, sambal tempoyak, sambal hitam pahang dan sambal ikan bilis.

Di bawah ini ekin ada nak kongsi 3 resepi sambal yang sangat popular di kalangan peminat tegar sambal walaupun cara buat kan. 3 resepi sambal yang harus anda cuba ni ialah :- 






Resepi Sambal Kicap


Bahan-bahan:
- 10 biji cili padi 
- 1 sudu besar bawang putih 
- 1 sudu kecil gula 
- 1/4 kicap manis 

Cara-cara: 
1. Blend kesemua bahan-bahan


Resepi Sambal Belancan
Bahan-bahan:
- 6 biji cili merah 
- 8 biji cili padi 
- Jus dari 2 buah limau 
- 1 kiub belacan bakar 
- Garam 
- 1 biji limau, dipotong dua 

Cara-cara: 
1. Blend cili merah dan cili padi 
2. Tambah jus limau, belacan, dan garam 
3. Blend sehingga sebati 
4. Hidang sambal dengan sehiris limau

966b

Resepi Sambal Hijau 
Bahan-bahan: 
- 1 biji tomato 
- 8 biji cili hijau 
- 1 sudu besar bawang putih (dicincang) 
- 1 biji bawang merah (dicincang) 
- Garam 
- Minyak masak 

Cara-cara:
1. Rebus tomato dan cili hijau. 
2. Blend kasar tomato dan cili hijau. 
3. Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih. 
4. Masukkan cili hijau dan tomato. 
5. Masukkan garam dan gaul sehingga sebati.



You Might Also Like

13 ulasan

  1. Replies
    1. satu lagi klik kat bawah tu hihihi nak sorok2 sikit

      Delete
  2. Replies
    1. ekin suka semua tapi semua tak leh makan

      Delete
  3. makan nasi x e sambal mmg x puas

    ReplyDelete
  4. Tak lengkap rasanya kalau makan takdak yang pedas-pedas man.

    ReplyDelete
  5. kira suka sambal pelam. tumbuh cabai dengan ikan bilis. pastu hiris nipis2 atau kelar2 pelam telur tu tumbuh sekali. tumbuh kasar. sedapppp makan dengan ikan goring panas2

    ReplyDelete
  6. Suka owh makan sambal kicap ngn goreng pisang.. Sambal belacan tu wat cicah ulam emmang best..

    ReplyDelete
  7. Sy suka makan sambal belacan.. Sedap oo bila cicah dgn ikan goreng..

    ReplyDelete

Terima Kasih Meninggalkan Komen Dekat Blog Cik Ash..

InsyaAllah Nanti Cik Ash Balas Kunjung Balas Bila Ada Masa Terluang


LIKE US ON FACEBOOK

>

PURPLE AWESOME JULY 2017