Kari Ayam Tanpa Santan

October 06, 2015

Kari Ayam Tanpa Santan


Hai u all.. seperti biasa la entri autopost ni jangan marah ya.. nampak tak gambar kat atas tu... itu la Kari Ayam Tanpa Santan. Untuk menjaga kesihatan kan hihihi. 


Nak buat kari ayam ni pun mudah sangat taw.. jom usha resepi kat bawah ni

Resepi Kari Ayam Tanpa Santan

Bahan-bahan 
10 ketul Ayam 
1 labu bawang besar (dimayang)
2 ulas bawang putih (dimayang)
1 labu bawang besar (dikisar)
1 inci halia (dihiris nipis) 
Sedikit garam
Serbuk kari daging 
sedikit 4 sekawan 
Air asam jawa

Cara membuatnya:
1. ayam digaulkan dengan garam dan digoreng didalam minyak.. setelah nampak ayam sudah kuning di angkat dan ketepikannya

2.  Panaskan minyak dalam kuali , bila minyak dah panas tumis la bawang putih, bawang besar,halia dan 4 sekawan,daun kari tu hingga naik bau...masukkan rempah kari daging tu bagi dia pecah minyak taw.

3. Bila dah pecah minyak tu masukkan air sedikit asam jawa, ayam , garam dan sedikit perasa.. kalau rasa ok masak sampai mendidih la.. 

4. Boleh dihidang dengan nasi panas bersama dengan sambal nasi berlauk kelate dan acar timun mentah..

You Might Also Like

27 ulasan

  1. Bagusnya kari tanpa santan ni..lambat basi..

    ReplyDelete
  2. Kat rumah akak memang selalu buat kari tanpa santan begini. Cuma akak tambah sedikit serbuk jintan manis, jintan putih & buah tomato. Nanti ekin cubalah. Lagi terangkat rasanya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok nanti ekin cuba akak tq taw... hihihihi

      Delete
  3. tak pernah lagi masak kari tanpa santan..kena cuba ni

    ReplyDelete
  4. oh, ada juga rupanya kari ayam tanpa santan. haha. nanti boleh cubalah. selama ni asyik pakai santan je

    ReplyDelete
  5. Pernah juga masak macam ni... (^_^)

    ReplyDelete
  6. Kari ayam tanpa santan tak pernah buat..

    kari ikan, selalulah..

    sebabnya, malas nak keluaq pi beli santan... ngeh2

    ReplyDelete
  7. Wah tengok gambar pun dah menyelerakan..

    ReplyDelete
  8. Kurang lemak dan menyihatkan nie ^-^

    ReplyDelete
  9. Wah, macam sedap je :) boleh cuba nanti..

    ReplyDelete
  10. mak mertua aida panggil kari tanpa santan ni = kari keling :)
    mak pula panggil = tumis berempah

    apapun, ada ke takde ke santan, sedap!
    lelebih kalau la dpt amik semangkuk ekin punyer tu.

    ReplyDelete
  11. Rajinnya dia....

    Selalu kami pggl kari ni kari mamak... ;)

    ReplyDelete
  12. ehehhe santan dok santan.. janji sodap laalala..

    ReplyDelete
  13. sis JM kalau masak kari mmg x letak santan tp letsk air asam jawa cuma ayam tu x pernah goreng dulu. Pasni nk try goreng ayam tu dulu pastu baru masak

    ReplyDelete
  14. kalau deanna kari baca entri nanges sbb kari masakan kegemaran jgn dia terliur je tgk kari ayam ni hiksss

    ReplyDelete
  15. org kata kari mamak
    dulu mak ajar masak kari mmg tak pakai santan
    dan mase kecik2 dulu tak tau pon yang kari tu kene letak santan
    tp kalu ayu masak gulai gune susu sejat je
    tak gune santan pon

    ReplyDelete





Terima Kasih Meninggalkan Komen Dekat Blog Cik Ash..

InsyaAllah Nanti Cik Ash Balas Kunjung Balas Bila Ada Masa Terluang


LIKE US ON FACEBOOK

>

PURPLE AWESOME OKT 2017