Kari Telur Rebus Goreng

October 27, 2015


Assalamulaikum.. 
Hai korang.. apa khabar sihat ke.. harap semuanya sihat la. Seperti biasa entri ini di taip pukul 1.43 petang di autopulish pada hari ini.. ilham nak menulis mari waktu ni ekin ambik peluang tulis entri.. 

Kari telur tanpa santan best juga taw.. ubah selera makan ayam hihihi.. ok kat bawah ni resepinya boleh tengok kat bawah ini

Resepi Kari Telur Rebus Goreng
Oleh : Cik Ash

 Bahan-Bahan
  6 biji telur (direbus dan goreng
 3 sudu besar serbuk kari daging
                     ( kacau dengan air)
                    1 labu bawang besar (ditumbuk)
                    3 ulas bawang putih (ditumbuk)
                    1 sudu kecil serbuk jintan manis
                    1 sudu kecil serbuk jintan putih
                    1 batang kulit kayu manis
                   2  kuntum bunga rawang
                   2 biji buah pelaga
                   3 biji cengkih
                   Sedikit garam dan secukup rasa
                   Minyak
                   Air

                              Cara-Caranya
1. Rebus telur dan goreng telur dan ketepikan.

2. Panaskan minyak lepas tu tumiskan bawang besar,bawang putih,bunga rawang,kulit kayu manis,cengkih dan buah pelaga hingga naik bau wangi.

3. Bila kesemua bahan tumis naik bau masukkan serbuk kari yang dah jadikan pes  gaul biar sebati.

4. Masukkan  telur yang kita goreng tu kacau hingga bersalut dengan kuah..

5. Selepas itu suaikan rasa letak garam dan secukup rasa. Kalau nampak kuah pekat tambah sedikit air.. masak hingga mendidih.

6. Dah siap boleh dihidang dengan nasi panas..

Ok itu jah resepi dari ekin harap ada la yang faham ya hihih... bab resepi ekin tak berapa nak reti sangat la..  " Selamat Mencuba Resepi Ini"
                 

You Might Also Like

9 ulasan

  1. macam kari mamak je rupanya.. wah !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah kari mamak la tu sedap sangat hihihihi

      Delete
  2. Sedapnyaaa. lama makan kari telur ni t.t , jenjalan malam sini . hai *sambil lambai2 tangan

    ReplyDelete
  3. Dap dap dap! Kuah pekat tu sedapnya kalau cicah ngan roti!

    ReplyDelete
  4. Makan kari kena ada kicap dan sambal belacan.. baru umphh..

    ReplyDelete

Terima Kasih Meninggalkan Komen Dekat Blog Cik Ash..

InsyaAllah Nanti Cik Ash Balas Kunjung Balas Bila Ada Masa Terluang


LIKE US ON FACEBOOK

>

PURPLE AWESOME Ogos 2017