Resepi Chicken Chop

October 27, 2016

 
Resepi Chicken Chop | Assalamualaikum.. Hai korang semua apa khabar untuk hari ini ekin harap semuanya sihat walafiat ya.. 

Aritu kebetulan suami off keje ekin terlebih rajin la sikit buat chicken chop hihihihihi...tu buat bahan yang ada dekat rumah jah ni.. nak kata sedap tu tak ada boleh la nak makan kan..Ok la jom kita usha resepi cara ekin buat chicken chop ni, 

Resepi Chicken Chop 
Bahan Untuk Ayam 
Ayam - dibersihkan dan potong kecil-kecil 
Tepung goreng ayam serbaguna Bestari (hot and spicy) 
Telur - dipukul 

Bahan-Bahan Sos
1 biji bawang besar (Holand) ( hiris halus)
2 biji bawang putih ( ditumbuk) 
2 sk serbuk lada sulah 
2 sk lada hitam (ditumbuk2 kasar) 
 2 sb stok ayam
2 sk tepung gandum 
1 sk  garam
1 sk pati sedap 
2 sudu kicap 


Cara Membuat Chicken chop : 
1. Ayam dicelup dalam telur.
2. Pastu di golek-golek dalam tepung ayam yang telah diletakkan dalam mangkuk besar. 
3. Kemudian, goreng ayam dengan menggunakan minyak banyak. 
4. Pastikan minyak yang digunakan tu betul-betul panas dan goreng menggunakan api kecik bagi mengelakkan ayam masak luaran sahaja. 

Cara membuat sos:
1. Mula-mula kita tumis bawang besar dan bawang putih sampai layu jangan hangit taw. 
2. Lepas tu masukkan tepung gandum kacau-kacau rata. 
3. Lepas tu masukkan lada sulah, lada hitam , garam, serbuk perasa dan kicap sampai serbati.
4. kalau nampak sos tu pekat boleh tambah sikit air.. 
5. siap boleh dihidangkan dengan ayam..

Ok la itu cara ekin... senang sangat.. hihihihi.. boleh makan nak dapat yang dekat harga boleh tahan gak taw.. buat sendiri dah puas hati rasa tak cukup makan.. masa buat ni ada anak saudara abe 3 orang bagi dia orang try depo tu kata maksu boleh buat jual sedap sangat chicken chop ni.. hahahaha.. anak saudara puji kan suka la... tak lama lagi cuti sekolah kan boleh buat jual ni hahhahahah...

You Might Also Like

20 ulasan

  1. rajinnyer..kalau buat mcm ni budak2 pon mesti suka makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihihi memang nak buat utk anak sauadara gak nak jual nanti cuti sekolah

      Delete
  2. senangnya cara buat kuah tu. boleh cuba ni. thanks utk resepi

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. hihihihihi anak saudara abe jadi curi lulus sedap dia orang puji

      Delete
  4. wow..western plak...nak rasa ekin msk le

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaha ekin tak reti masak la kak el

      Delete
  5. Zaf guna sup campbell yang dalam tin ja.. sedap jugak

    ReplyDelete
  6. Aduhai.. sedapnya. Teringin nak buat sendiri sos blackpaper tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba la buat tu cara ekin nak sedap macam chicken chop tu xde la sangat...

      Delete
  7. Pergh!! Senang sangat nie..
    Rajin betul ekin buat..

    ReplyDelete
  8. penah wat..resepi google jgk..nnt bole try resepi ni ;)

    ReplyDelete

Terima Kasih Meninggalkan Komen Dekat Blog Cik Ash..

InsyaAllah Nanti Cik Ash Balas Kunjung Balas Bila Ada Masa Terluang

LIKE US ON FACEBOOK

>

PURPLE AWESOME APRIL 2017