Kerabu Pauh a.k.a Buah Mangga

May 20, 2015

Resepi Kerabu Pauh

Sekarang ini musim buah pauh a.k.a buah mempelam kan... sedap nya dapat makan buah pauh ni rasa masam gitu.. buah pauh epal paling ekin suka makan.. tak ada jumpa lagi buah ni kat sini.. macam orang mengidam pulak hahahaha... jangan salah fikir yang ekin dah mengandung ya.. belum ada rezeki lagi untuk mengandung ni..Ok berbalik apa yang ekin nak share ni berkenaan dengan resepi Kerabu Pauh ya..


Resepi Kerabu Pauh

2 biji Buah Pauh
6 Ekor Ikan Kembung ekin guna
2 ulas Bawang Putih
1 ulas Bawang Besar
Sedikit halia
1 sudu teh lada hitam
1 mangkuk santan
Gula secukup rasa
garam secukup rasa

Cara-cara membuatnya

1. Buah Pauh atau mangga dibuang kulitnya dan diparut. ketepikan
2.Bawang Besar dan lada hitam di tumbuk halus
3. Masukkan isi ikan yang dibuang tulang ke dalam bahan tumbuk dan tumbuk lagi lumat.
4. Apabila bahan ditumbuk sudah lumat satukan kedalam satu bekas, Gaul ke bersama dengan mangga yang diparut dan Gaul hingga sebati..
5. Kemudian masukkan santan dan perasakan dengan gula dan garam secukup rasa.. tambah kepedasannya boleh letak cili padi ya... ekin tak letak pun huhuhu..

dah siap kerabu pauh tu boleh makan dengan nasi panas-panas kan..




You Might Also Like

16 ulasan

  1. sedapnya kerabu mangga...mabless klu makan gitu je

    ReplyDelete
  2. oh my, kerabu!!! saya suka kerabu mangga. tapi x dan nak buat sendiri lg

    ReplyDelete
  3. org klantan panggil pauh kan ? hehehe.. dulu taktau gak.. krabu daaaapnye. tp kalo CT makan saja pun da sedap da.. lagi2 yg lemak manish..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup.org kelantan panggil pauh ... makan.saja.boleh jah.. dah jemu.mkn.mcm.tu kam tu yh ubah...

      Delete
  4. pernah buat kerabu mangga ni tapi x pernah letak ikan...so boleh try resipi nih

    ReplyDelete
  5. Baru buah mangga dipanggil buah pauh...he he he...

    ReplyDelete
  6. SS pernah rasa yg letak isi ikan... Memang sedap...

    ReplyDelete
  7. x buat kerabu..Cicah dgn kicap cmpur gula pun dah sedap dah..hehee :)

    ReplyDelete
  8. @Cik Mimie wardah pun salu makan makan macam tu sahaja. hihi colek org kelate panggil

    ReplyDelete
  9. kerabu mangga penah makan tapi jarang2.. sedap jugak hihi

    ReplyDelete

Terima Kasih Meninggalkan Komen Dekat Blog Cik Ash..

InsyaAllah Nanti Cik Ash Balas Kunjung Balas Bila Ada Masa Terluang


LIKE US ON FACEBOOK

>

PURPLE AWESOME JULY 2017