Resepi Kerabu Belimbing Buluh

May 07, 2015

Resepi Kerabu Belimbing Buluh | Assalamualaikum.. Hai korang semua apa khabar,cik ash harap semuanya berada dalam keadaan sihat walafiat.

kerabu belimbing buluh
Sebenarnya entri ini dah lama tersimpan dalam draf hari ini baru nak pos... cik ash ada buat kerabu belimbing buluh... hihihihi....first time buat memang teruja la...Sedap dimakan kerabu ni dengan nasi yang panas perghhh memang tarik selera makan bertambah-tambah masa tu..


Orang paling makan bertambah-tambah nasi ialah suami cik ash... febret dia mesti la bertambah kan... hihihihihi...
 
Ok la kat bawah ni merupakan resepi yang cik ash  buat la tapi  ibu mentua yang ajar caranya hihihihi..

Resepi Kerabu Belimbing Buluh
Bahan-bahan  Belimbing Buluh (ikut suka jah hiris)
1 ekor ikan Selayang@Sardin yang ekin guna
Sedikit garam
sedikit Gula
Sedikit Lada Hitam
1 Ulas bawang putih
1 Bawang Merah
Sedikit Halia
Santan beli rm2.00 jah
Sedikit Anjinamoto

Caranya membuatnya :-
1. Belimbing Buluh dihiris panjang nipis-nipis taw...
2. Ikan direbus terlebih  dahulu.. lepas tu tumbuk sampai lumat..
3. Tumbuk Bawang putih, Bawang merah dan halia sampai lumat... gaulkan ke semua bahan tu bersama dengan belimbing bagi rata ya..
4. Lepas dah rata boleh tuangkan santan ke dalam mangkuk yang kita gaul tadi.
5.Perasa garam,gula dan ajinamoto dah OK boleh dihidangkan bersama nasi panss2 taw..

Resepi buat sendiri berterabur ayat nak susun hahaha... selamat mencuba kepada anda semua...

You Might Also Like

17 ulasan

  1. Wah..nampak sedap tu ekin..buat wana terliur la..huwaaa!!!

    ReplyDelete
  2. Kerabu? Akak ni antu kerabu. Nanti nak cuba lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ah hihihi... akak suaikan rasa atas kesedapan tekak akak kalau.nak buat taw...

      Delete
  3. belimbing buluh ni kalau dapat, mak mmg buat masak lemah kat rumah shad.. hehe... buat kerabu xpnah try ag, nnti leh cuba ni.. hehe.. belimbing buluh is masam... hehe.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ah betul masak gulai lemak letak dia memey sedap.. kak.ekin.pun.xpernah 1first time gak try tu best gak hihihi

      Delete
  4. x pernah buat lagi kerabu belimbing buluh ni sbb susah nk dapat..

    ReplyDelete
  5. alaa...letak pak aji naik moto ke..sis JM x mkn kalau letak pak aji tu nanti kepala pening san sakit..kalau ganti ak aji naik kereta boleh tak hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak xletak pun xpo... tu rsepi MIL dia suka letak

      Delete
  6. tak pernah lagi makan kerabu ni..frst time dgr :)

    ReplyDelete
  7. belimbing bluh tau tp krabu ni tatau..
    slalu letak dalam masak asam blimbing ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba la buat ubah selera hahahahha

      Delete
    2. cuba la buat ubah selera hahahahha

      Delete

Terima Kasih Meninggalkan Komen Dekat Blog Cik Ash..

InsyaAllah Nanti Cik Ash Balas Kunjung Balas Bila Ada Masa Terluang


LIKE US ON FACEBOOK

>

PURPLE AWESOME OKT 2017